Архив за месяц: Май 2016

ЗАЗ 968м — електрична схема. Частина 1: Схема запуску

Отже, сьогодні розберемося про електричні апарати, машини і проводку, яка знаходиться під капотом. В особливості схему ввімкнення запалювання і стартера.

Під капотом знаходяться наступні основні електричні апарати і машини:

- стартер

стартер

- генератор

генератор

-реле стартера — служить для подачі напруги на втягувальне реле стартера. Має наступні виводи:

к — на вивід поступає напруга від замка запалювання при положенні 2 (ввімкнення стартера)

к — керувальний масовий контакт. Керується реле блокування. Якщо на контакт подана маса, реле стартера ввімкнена. При знятті маси з контакту реле стартера вимикається, робота стартера автоматично припиняється.

б — плюс, живлення реле. За деякими схемами плюс поступає постійно від клемми стартера, за деякими від загального дроту запалювання. Рекомендується зробити другим методом.

с — вивід, який дає плюс на втягувальне реле стартера.

- реле блокування — служить для автоматичного вимкнення стартера після запуску двигуна і неможливості його подальшого пуску при працюючому двигуні, а також сигналізації лампою «АБ» на панелі приладів про несправність генератора.

Має наступні виводи:

~ (дві штуки) — до виводів підключаються виводи обмотки статора генератора. За цими виводами контролюється напруга, що генерується генератором. Принцип роботи реле буде описаний надалі.

РС — отримує плюс від реле стартера у момент ввімкнення стартера.

ЛК — сигнальний масовий вивід. Дає масу на реле стартера і лампу «АБ» на панелі приладів.

Реле — регулятор — служить для регулювання вихідної напруги генератора незалежно від частоти його обертів.  Регулятори можуть бути встановлені різних типів і модифікацій, в основному всі виводи однакові, а саме:

+ (або Б) — плюс для живлення реле-регулятора;

- Ш — вивід на обмотку збудження генератора. Збудження реле-регулятором керується по масі.

____________________________________________________

Загальне живлення схеми.

Схема отримує постійний плюс від виводу «+» АКБ.

(на схемі виділено червоним кольором)

схема живлення

Постійно під напругою знаходяться виводи 30 і 30/1 замка запалювання.

У мене дріт від плюсової клеми АБ іде з багажника в салон під торпедою, звідти виходить і підходить до 5 запобіжника. Від 5 запобіжника іде на замок запалювання.

Ввімкнення запалювання.

(на схемі виділено зеленим кольором)

схема запалювання

При повороті ключа в положення 1 (ввімкнена запалювання) подається плюс на клему 15 замка запалювання. Від клеми 15 замка отримує живлення котушка запалювання, вивід «+» реле регулятора, в деяких випадках «+» реле стартера в залежності від схеми і збірки.

Дріт іде від замка запалювання через весь кузов (жмут іде під стелею зверху, потім в районі заднього скла вниз заводиться до капоту). Підключається до виводу ВК-Б котушки запалювання (так само і у безконтактному запалюванні, але просто на вивід «Б» котушки запалювання (з виводу Б буде отримувати живлення комутатор). Також по паралельній гілці підключається до виводу «+» реле-регулятора, і в деяких схемах до виводу «Б» реле стартера.

Ввімкнення стартера.

(на схемі виділено помаранчевим кольором)

схема стартера

При повороті ключа в положення 2 (ввімкнена стартера) контакт 50 замка запалювання отримує напругу. Від нього іде дріт з загальним пучком під капот, де підводиться до клеми «К» реле стартера і по паралельній гілці до виводу «РС» реле блокування.

Робота схеми.

При ввімкненні запалювання отримує живлення система запалювання. При безконтактному запалюванні схема отримує одразу 12 В на вивід «Б» котушки запалювання. При контактному запалюванні плюс подається на вивід «ВК-Б» котушки, а далі через резистор (встановлений там же на котушці) на низьковольтну обмотку. Резистор ділить напругу приблизно в два рази, при стандартній роботі двигуна котушка запалювання живиться від «+» запалювання, резистор напругою приблизно 6 В. Якщо стоїть безконтактне запалювання, схема БСЗ отримує прямий плюс, комутатор отримав після ввімкнення запалювання (подачі +) і готовий до роботи.

Також живлення отримав «+» реле-регулятора. Останній готовий до регулювання вихідної напруги генератора.

Двигун не працює, ротор генератора нерухомий, генератор не виробляє струм.

Виводи «~» від обмотки статора, підведені до реле блокування, знеструмлені. Реле блокування подає масу на вивід «ЛК». Від цієї маси загоряється лампа «АБ» в панелі приладів (плюс отримує від замка запалювання). Також маса підведена до котушки ввімкнення реле стартера РС.

При переводі ключа в положення 2 (ввімкнення стартера) подається плюс на вивід К реле стартера. Якщо на перший вивід К поданий плюс, а на другий вивід К подана маса (від реле блокування), реле стартера вмикається.

Вмикаючись, реле стартера подає плюс на втягувальне реле стартера.

Втягувальне реле стартера спрацьовує і вмикає стартер. При цьому від додаткового виводу на стартері (див. схему стартера) подається 12 В на вивід ВК котушки запалювання. Котушка запалювання отримує прямі 12 В в обхід резистора. В момент пуску напруга АКБ знижується внаслідок великого навантаження стартером, і штатної напруги через резистор не вистачає для живлення низьковольтної котушки. Тому подається прямі 12 В на момент роботи стартера, щоб компенсувати просідання напруги.

Після того, як двигун запустився, оберти двигуна піднялися, генератор обертається і починає генерувати напругу. Генерація напруги свідчить про високу частоту обертання (у порівнянні зі стартерною), а значить свідчить про успішний пуск і роботу двигуна. На клемах «~» реле блокування з’являється напруга, яку дає генератор. Реле блокування знімає масу з виводу «ЛК». Контакт «К» реле стартера втрачає масу, реле стартера вимикається, а з цим автоматично вимикається стартер. Також втрачає від виводу «ЛК» масу лампа АБ на панелі приладів. Лампа гасне, сигналізує водієві про роботу генератора. У випадку з безконтактним запалюванням від стартера не під’єднується додаткова подача напруги. Безконтактна система запалювання отримує постійний плюс 12 В і розрахована на просідання напруги під час запуску.

Якщо з якихось причин генератор вийшов з ладу, з виводів «~» на реле блокування напруга спадає (або відсутня), реле блокування подає масу на вивід «ЛК». Лампа «АБ» на щитку приладів знову отримує масу, загоряється і сигналізує водієві про несправність генератора (слід не плутати роботу генератора і зарядку АБ. Навіть при робочому генераторі і великому навантаженні на бортсистему можлива розрядка АБ).

Як встановити двигун в ЗАЗ-968м в гаражних умовах

Я думаю ще є немало людей, у кого в гаражі стоїть дідовський запорожець, який стоїть і чекає свого часу. Але з урахуванням поточних цін, зарплат і можливостей, багато людей почали задумуватися — а не повернути цей автомобіль до експлуатації. В будь якому разі краще везти декілька мішків картоплі у запоріжці, ніж тримати два відра в руках в трамваї. А якщо взяти до уваги поточні промислові можливості в області електроніки, хімії тощо, за недорогу ціну той самий запорожець можна привести в доволі комфортний стан.

На даний момент купити робочий двигун для ЗАЗ-968 не є чимось важким, двигунів сповна в продажі (звісно, б/у а також після реставрації). На 2016 рік вартість робочого двигуна з частковим навісним (генератор, карбюратор, трамблер) — порядка 1000 — 1200 грн.

Отже, розкажу як в гаражних умовах встановити двигун на цю інженерну розробку автоЗАЗа.

Потрібно 4 людини, трос (автомобільний наприклад), металічна або дерев’яна палка довжиною під 2 м, крипіжний метиз (два болта М10 для кріплення коробки до дна, 4 болта М8 для кріплення саблі (кронштейна с подушками) до кузова, 4 гайки для кріплення двигуна до коробки (увага, крок різьби у гайок менше стандартного).

Зніміть з двигуна генератор. Він буде заважати пройти по висоті.

Приберіть все зайве, тросики, шлангочки.

20160430_124326

Підтягніть під дно коробку передач, трошки підніміть і зафікусуйте її задній кронтшейн болтами до кузова, але не затискаючи, на декілька обертів, щоб задня частина коробки трималася і вільно ходила на кронтшейні. Передня частина коробки буде лежати на полу.

Припідніміть задню частину запоріжця на рівень «цеглини». Вага задньої частини без двигуна не велика, тому дві людини спокійно руками за задню частину піднімають, два інших підкладають цеглини під задні колеса (не забудте зафіксувати передні колеса щоб прости господи автомобіль не покатився). Після підкладки цеглин закантуйте двигун через низ в підкапотний простір. Двигун можна покласти на фанеру і затягнути.

20160430_190316

Далі потрібно зістикувати двигун з коробкою передач. У нас цей процес вийшов з першого разу. Кантуючи  двигун, коробку передач за саблю, попасти шпильками в отвори і зафіксувати.

20160430_191002

З’єднайте двигун з коробкою міцно. Далі за допомогою такої конструкції як на фото, на палку накручений трос (не накручуйте просто по колу, фіксуйте довжину вузлами), двоє піднімають всю конструкцію (двигун з коробкою) догори. Завдяки тому що з іншої сторони коробка прикручена, набагато легше попасти в отвори на кузові.

Ми одразу не піднімали в попадання. Підняли всю конструкцію і підкладали дерев’яні планки до майже повного рівня висоти. Після підкладання дерев’яшок совісність крабів і отворів на кузові була до 10 мм. Далі по сторонам, спокійно припідняли і закрутили саблю до кузова. Не забудте затягнути коробку передач до кузова під дном.

20160430_195342

Нічого складного в цій роботі немає. Робити все обережно, роботи на 2 години… І двигун з коробкою передач встановлено ;)

Удачі )

___

Теги для пошуковиків:

- Як встановити двигун на ЗАЗ-968м

- Як встановити двигун на Запорожець

- поставити двигун на Запорожець ЗАЗ-968м

- встановити двигун на ЗАЗ-968м Запорожець

- как поставить двигатель на Запорожец

- поставить двигатель на ЗАЗ-968м

- установка двигателя на Запорожец ЗАЗ 968-м

- Engine Zaporozhets ZAZ-968

- Engine installation on the ZAZ-968